Upravit stránku

Plánujete bábätko? Byť v kondícii vám k nemu pomôže

Že nie ste zvyknutá sa pravidelne hýbať a pri vyslovení slova ,,behanie“ vám naskakuje husia koža? Možno je načase s tým niečo urobiť, zvlášť, ak už začínate pokukovať po výbavičke. Základným predpokladom pre úspešné otehotnenie je pohybová kondícia a v tom najlepšom prípade i ideálna váha (tú zistíte výpočtom BMI, teda body mass indexu).

Nadváha (ale rovnako tak i podváha) žiaducemu počatiu príliš neprospievajú. S pribúdajúcimi kilami sa navyše objavujú najrôznejšie riziká, ktoré môžu nešťastne poznamenať priebeh tehotenstva i samotný pôrod. Pokiaľ teda máte nejakých tých pár kíl navyše, začnite s nimi radšej niečo robiť – a to čo najskôr. Správny a hlavne pravidelný pohyb vám v kombinácii s úpravou jedálnička pomôže s redukciou hmotnosti, zbaví vás škodlivého stresu a tiež prinesie do vášho života veľa pozitívnej energie, ktorá je pre úspešné plánovanie bábätka veľmi dôležitá. Keď k tomu všetkému ešte pridáte tie správne látky (vyskúšať môžete napríklad náš FolGravid GravidPLAN®), pôjde všetko samo.

V začiatkoch sa nebojte požiadať o pomoc

Zdravá žena by sa mala aktívnemu pohybu venovať minimálne trikrát týždenne. Predpokladom k tomu, aby ste u takéhoto tempa vydržali, je správna motivácia. A tou určite nie je ručička na vašej osobnej váhe. Cvičenie vás musí predovšetkým baviť. Ideálnym spôsobom ako začať, je zaobstarať si správneho parťáka, ktorý vždy bude tou správnou pákou, ktorá vás zdvihne z gauča. Alebo si rovno zaplatiť profesionálneho trénera, ktorý vám navrhne tréningový plán na mieru a pomôže vám prekonať počiatočné krízy.

Najmä v začiatku nemá cenu prekračovať vlastné hranice, hýbte sa tak, ako vám je príjemné. A postupne pridávajte. Uvidíte, že po pár týždňoch si vypestujete na cvičenie návyk a už si nebudete vedieť predstaviť život bez pohybu.  Začnite s dlhšími prechádzkami, pridajte posilňovanie (jednoduché cviky zvládnete i doma) a nezabudnite ani na poriadne preťahovanie. Dostatočnú flexibilitu v tehotenstve určite oceníte – nielen pri zaväzovaní šnúrok.

Fit i v tehotenstve -  nezabúdajte počúvať vlastné telo

Ako je známe, čím spokojnejšia mamička, tým šťastnejšie bábätko. Ak ste boli pred otehotnením zvyknutá na aktívny režim, nie je treba nasledujúcich 9 mesiacov len ležať s vyloženými nohami. Každá tehulka si určite nájde tú správnu aktivitu, aby sa udržala v kondícii i počas tehotenstva. Možností máme veľa.

Vhodné športy v tehotenstve                 

  • tanec,
  • plávanie,
  • jazda na bicykli,
  • joga, pilates, či tai-chi,
  • outdoorové kondičné lekcie,
  • cvičenie na lopte a pod.

 V tehotenstve radšej vynechajte

  • drastickejšie posilňovanie (najmä v oblasti brušných svalov),
  • extrémne športy,
  • horolezectvo (hrozia prudké nárazy),
  • lyžovanie,
  • bojové športy,
  • všetko, pri čom sa necítite príjemne. 

Vždy je omnoho lepšie pokračovať v obmedzenej miere v športe, na aký je vaše telo už dlhšiu dobu zvyknuté. Pokiaľ i tak budete chcieť vyskúšať niečo nové, nezabudnite sa vždy poradiť so svojím gynekológom a s novou aktivitou radšej počkajte po skončení rizikového prvého trimestra.

V prvých mesiacoch pozor na prudké pohyby

Všeobecne platí, že od prvého mesiaca tehotenstva je dobré telo chrániť pred prudkými pohybmi, švihmi a dopadmi. Namiesto obľúbeného volejbalu, či skákania cez švihadlo, radšej do svojho programu zaraďte dlhšie prechádzky, jazdu na bicykli alebo vyskúšajte lekcie jogy. Pod dohľadom skúseného lektora vám joga pomôže posilniť svaly v oblasti bedrovej chrbtice, ktorá v tehotenstve často veľmi trpí. Vždy ale rešpektujte svoje aktuálne pocity, voľte radšej jemné relaxačné polohy a sústreďte sa na dychové cvičenia.

Športovať môžete tak často, ako len budete chcieť. Neexistujú žiadne tabuľky ani výpočty toho, koľko by ste denne mali zabehnúť, príroda to ale zase ale múdro vyriešila za vás. Stačí počúvať svoje telo, rešpektovať únavu a hranice vašich možností.

Ťažko na cvičišti, ľahko na pôrodnej sále

Podľa mnohých odborných výskumov fyzická aktivita v tehotenstve pripravuje ženské telo na nastávajúci pôrod. Hovorí sa, že priemerný pôrod je náročný rovnako ako osemdesiat kilometrový pochod a to už je celkom fuška, čo myslíte? V onej hodine ,,H“ budete ďakovať za každý vybehnutý schod i prechádzku, myslite na to radšej včas.

Nezabudnite dodať telu všetky potrebné látky, ktoré pripravia váš organizmus na tehotenstvo. Vyskúšajte napríklad náš doplnok stravy FolGravid® - s obsahom DHA a kyseliny listovej. Iba tak budete po celú dobu tehotenstva v dokonalej harmónii s vašim telom a i pôrod zvládnete ľavou zadnou. Budeme vám veľmi držať palce! :-)