Upravit stránku

Diéta pred otehotnením alebo Pripravte svoje telo na bábätko

Trápia vás už dlhšiu dobu nejaké tie kilá navyše alebo naopak trpíte podvýživou? Je čas dať telo do poriadku, inak vystavujete seba i budúcnosť vášho bábätka závažným rizikám. Ako je známe, obezita či podváha  môžu negatívne ovplyvniť priebeh tehotenstva i vývoj dieťaťa. A nesúvisia iba s tehotenstvom, ale i s počiatočnou schopnosťou otehotnieť. Stravovacie návyky sú vedľa stresu a nedostatku pohybu jedným z najčastejších faktorov príčiny neplodnosti.

BMI – chvíľka matematiky

Svoju ideálnu váhu si orientačne ľahko vypočítate pomocou BMI, tzv. body mass indexu (váhu v kg vydeliť výškou v metroch na druhú). Pokiaľ výsledná hodnota prekročí hodnotu 25, je čas zamýšľať sa nad redukčnou diétou. Pokiaľ vám naopak vyjde číslo menšie než 19,5, pravdepodobne trpíte podvýživou. V oboch prípadoch je nutné zmeniť dočasné stravovacie návyky, ideálne pod dohľadom odborníka.

Musím upraviť jedálniček už pred otehotnením?

Áno! Kvalitný jedálniček nielenže prispieva k zlepšeniu vašej psychickej pohody, zlepšuje ale tiež šancu na otehotnenie a taktiež prispieva k tehotenstvu bez komplikácií. Ďalším dôvodom je vývoj nervovej sústavy dieťaťa, ktorá sa začína vyvíjať už v prvých troch týždňoch tehotenstva, kedy často ani neviete, že ste tehotná. A práve prvý trimester je veľmi dôležitý pre vývoj ostatných orgánov.

Ako na to?

Najlepšou diétou pre podporu otehotnenia je strava založená na príjme prirodzených,  v ideálnom prípade organických potravín. Radšej úplne zabudnite na polotovary, u ktorých často nie je možné vypátrať pôvod jednotlivých zložiek. Najmä živočíšne potraviny vyberajte medzi lokálnymi dodávateľmi, u ktorých možno predpokladať určité kvality produktu. Zvieratá z lokálnych chovov väčšinou nie sú prikrmované chemikáliami a hormónmi, ktoré môžu mať neblahé dôsledky na náš vlastný hormonálny systém.

  • Obmedzte jednoduché cukry a do svojho jedálnička zaraďte obilniny s nízkym glykemickým indexom. Vysoké množstvo krvného cukru narúša pôsobenie estrogénu a môže tak zabraňovať ovulácii.
  • Dbajte na príjem dostatočného množstva nenasýtených mastných kyselín (nájdete ich napríklad v olivovom alebo avokádovom oleji)
  • Nezabúdajte na pravidelné dávky kyseliny listovej – či už v podobe prírodných zdrojov (zelené listová zelenina) alebo vo výživových doplnkoch (napr. FolGravid GravidPLAN®).
  • Jedzte viac rastlinných zdrojov bielkovín ako je šošovica, fazuľa či orechy.

Pokiaľ si neviete rady, ako najlepšie jedálniček upraviť, určite sa nebojte v začiatkoch využiť pomoc nutričného špecialistu. Odborník vám ľahko navrhne jedálniček s ohľadom na vaše potreby, vďaka ktorému sa dostanete ľahšie na svoju ideálnu váhu, bez toho aby vášmu telu v priebehu diéty chýbali dôležité živiny.

Bez pohybu to nepôjde

S nadbytočnými kilami sa vám bude omnoho lepšie bojovať, keď do svojho programu zaradíte i pravidelný pohyb, ideálne takú aktivitu, pri ktorej sa poriadne zapotíte. Joga, pilates alebo posilňovanie sú tiež určite skvelými spôsobmi, ako sa dostať do formy, bez aeróbneho cvičenia ale výsledky nebudú také.

Pokiaľ teda prípravu na bábätko beriete naozaj zodpovedne, nájdite si taký pohyb, ktorý vás bude baviť – je jedno, či zvolíte behanie, jazdu na bicykli alebo plávanie. A vydržte. Uvidíte, že zatiaľ čo prvé týždne sa vám bude zdať hodinka v pohybe ako mučenie, po mesiaci si už bez nej nebudete vedieť predstaviť život.