Upravit stránku

Strach vs.počatie – kto vyhrá?

Stres. Pre mnohých z nás sa stal prakticky neoddeliteľnou súčasťou našich uponáhľaných životov, i keď máva na naše zdravie často katastrofálne účinky. Prečo o ňom hovoríme v súvislosti s plánovaním bábätka? No možno preto, že práve stres často stojí v ceste úspešnému otehotneniu. Pri skúmaní účinkov stresu na hormonálnu stabilitu a chemické prvky obsiahnuté v tele, ktoré majú priamy vplyv na úspešnosť počatia, prišli vedci s výsledkami dokazujúcimi, že stresované ženy majú behom svojho cyklu o 12% nižšiu šancu na otehotnenie, než ich kľudné a vyrovnané kolegyne. Možno je preto ten správny čas s ním raz a navždy zatočiť.

Hoďte sa do pohody, všetko pôjde ľahšie

Ono sa to ľahko povie: ,,Nestresuj sa!“ Ale ako na to? Na jednej strane na nás padajú povinnosti v práci, na tej druhej si vylieva srdiečko unavený partner, musíme sa starať o domácnosť, byť neustále krásne, vzdelávať sa, baviť sa, športovať...No povedzte, kto by s z toho nezbláznil? Pritom si stačí uvedomiť len pár maličkostí a hneď sa vám bude žiť omnoho ľahšie. Tá základná je – uvoľnite sa.

Často stačí i pár minút denne. Proste sa zastaviť, zhlboka sa niekoľkokrát nadýchnuť, prestať myslieť na aktuálne problémy a len tak na chvíľu utiecť do svojho vlastného sveta. Príležitostí je mnoho. Pri čakaní na autobus napríklad nemusíte nervózne prešľapovať a pokukovať po hodinkách. Namiesto zbytočného stresu sa uvoľnite a premýšľajte o krásnych veciach – napríklad o tom, aký kočiarik pre vášho drobca vyberiete. Desať minút čakania utečie ako voda a vy budete mať hneď lepšiu náladu.

7 maličkostí, ktoré vám pomôžu od stresu

  • Každý večer si spíšte 5 vecí, ktoré sa vám podarili

Namiesto toho, aby ste každý večer lamentovali nad tým, koľko povinností ste zase nestihli, sa radšej pochváľte za to, čo všetko ste zvládli. Môžu to byť i bežné veci, ako upratovanie skrine alebo vydarený koláč, skrátka čokoľvek, z čoho máte radosť.

  • Minimálne raz týždenne si naordinujte svoju vlastnú hodinku

Napustite si vaňu, zájdite si na masáž alebo zalezte so šálkou čaju a obľúbenou knižkou do pelechu. Premýšľajte, relaxujte, užívajte si ničnerobenie – bez výčitiek.

  • Neodkladajte povinnosti

Jedného dňa sa vám nakopia a zo stresu sa už len tak nedostanete. Či už ide o nepríjemný e-mail kolegovi alebo neumytý riad, keď si prácu vybavíte hneď, uľaví sa vám a odmenou vám bude skvelý pocit zo seba.

  • Doprajte si ticho

Ako je známe, najväčším stresorom pre človeka je hluk. A že si ho užijeme za celý deň až-až. Skúste pre tento krát nepúšťať televíziu ako kulisu a užite si aspoň chvíľku ticho, len tak premýšľajte alebo sa rozprávajte s partnerom. Mozog si vďaka tomu oddýchne a všetky starosti doslova vyfúkne von.

  • Strach hoďte za hlavu

A radšej sa tešte na všetko, čo čoskoro príde. Každé zaváhanie môže mať neblahé účinky na vaše telo, preto radšej do svojej hlavy čierne myšlienky vôbec nepúšťajte. Želajte si šťastné a zdravé bábätko a uvidíte, že sa všetko vyplní.

  • Hýbte sa - najlepšie na čerstvom vzduchu

I krátka prechádzka občas dokáže divy. Namiesto vysedávanie pri seriáloch sa prekonajte a vyrazte von. Pohyb na čerstvom vzduchu je zárukou hotového prívalu endorfínov, ktoré zaženú stres a vy budete hneď myslieť len na príjemné veci.

  • Milujte sa

A to nielen pod perinou. Nebojte sa prejaviť lásku ľuďom okolo vás – rodičom, súrodencom, kamarátkam...a hlavne sama sebe. Len vtedy, keď ju budete dávať, sa vám bude od ostatných tiež vracať späť. A to je ten najlepší recept na skvelý deň bez stresu. :-)