Upravit stránku

Ako jesť, keď sa chystáte na bábätko ?

Jeden rok márneho snaženia o bábätko už odborníci nazývajú neplodnosťou. V súčasnej dobe sa problémy s počatím týkajú každej 7. mamičky a počet párov bojujúcich s neplodnosťou sa rok od roku nezastaviteľne zvyšuje. Pritom stačí málo, a často skloňované riziká sa vám úspešne vyhnú. Začnite napríklad zmenou jedálnička, ktorá vaše telo lepšie pripraví na počatie, dostanete sa do kondície a svojmu bábätku dáte vďaka vyváženému pomeru živín v prvých mesiacoch jeho vývoja to najlepšie.

Čo je dobré pre vás a vaše bábätko

Veľmi nízka, či naopak vysoká váha u žien spôsobuje nepravidelnosti cyklu a ovulácie. Vaječníky a tukové bunky produkujú hormón estrogén, ktorý má priamy vplyv na ovuláciu. V prípade podvýživy telo nemusí produkovať dostatok estrogénu, ovulácie môže teda úplne vymiznúť, zatiaľ čo pri obezite je produkcia estrogénu zase príliš veľká. Pokiaľ sa teda rozhodnete pre plánovanie bábätka a spadáte do jednej z rizikových kategórií, začnite na náprave pracovať čo najskôr.

Strava by prirodzene mala byť čo najpestrejšia, nevhodné sú najmä jednostranné diéty (napr.vegánstvo), nepravidelnosť stravy a nadmerná konzumácia nevhodných potravín – sladené nápoje, ťažko stráviteľné jedlá, káva, či alkohol. Na výber správnych potravín sa sústreďte už pri nakupovaní, nezabúdajte predovšetkým na:

  • ovocie a zeleninu (nebojte sa vyskúšať i menej známe druhy),
  • mäso (najmä ryby, netučnú hydinu alebo králičie mäso),
  • celozrnné cestoviny, ryžu, či pečivo,
  • mliečne výrobky,
  • kvalitné tuky rastlinného pôvodu.

Nezabúdajte ani na dostatočný pitný režim. Niekoľko mesiacov pred otehotnením by ste si mali vytvoriť návyk a v priebehu dňa vypiť minimálne 2 litre tekutín. Vhodná je samozrejme čistá voda (výborná s kvapkou citrónovej šťavy, či lístkami čerstvej mäty), rôzne bylinkové čaje alebo 100% ovocné džúsy.

Ženy, ktoré denne vypijú minimálne pol šálky zeleného čaju, môžu až zdvojnásobiť šancu na otehotnenie. Naopak sa neodporúča prílišná konzumácia kávy (rozhodne nie viac ako 2 šálky denne) a radšej úplne zabudnite na alkohol. Nielen, že znižuje úspešnosť počatia až o 50%, ale najmä v prvých mesiacoch tehotenstva má veľmi negatívny vplyv na vývoj plodu.

Kyselina listová pre zdravie vášho bábätka

Kyselina listová spadá do kategórie vitamínov B a je nevyhnutná najmä pre zdravý vývoj plodu, rozvoj jeho mentálnych funkcií, emočného zdravia, či srdca. Do svojho jedálnička by mala každá žena plánujúca počatie zaradiť potraviny, či výživové doplnky obsahujúce kyselinu listovú, aby znížila riziko najrôznejších vývojových porúch u svojho bábätka (napr. rázštep nervovej trubice). Doporučená denná dávka kyseliny listovej činí 400 mikrogramov a nájdete ju v kvasniciach, chrene, fazuli, špenáte alebo v červenej repe.

Všetky dôležité látky v jednom vrecúšku

Vzhľadom k tomu, že je veľmi náročné získať potrebné množstvo kyseliny listovej priamo z prírodných zdrojov (vitamíny sa strácajú najmä pri tepelnej úprave) odporúča sa budúcim mamičkám užívať najrôznejšie výživové doplnky. V prípade, že sa i vy rozhodnete siahnuť po tejto variante, nezabudnite sa radšej poradiť so svojím lekárom. Vyskúšať môžete napríklad náš  FolGravid GravidPLAN®, ktorý sme vyvinuli na mieru všetkým ženám plánujúcim počatie.

FolGravid GravidPLAN® obsahuje aktívnu formu kyseliny listovej s osvedčenou značkou Quatrefolic® doplnený zinkom, jódom a vitamínom B6. Namiesto kapsúl je k dostaniu v lekárňach, či v našom e-shope Farmax vo forme praktických vrecúšok, ktoré stačí rozpustiť vo vode a pohodlne vypiť. Jeho pravidelným užívaním zvýšite šancu na úspešné otehotnenie a výrazne prispejete k zdravému vývoju vášho bábätka.